Gepost door: Guido Gihaux | 19 december 2008

tips voor in game advertising

1. Stel jezelf de WAAROM vraag. Waarom is dit medium voor jouw merk interessant. Weet overigens dat dit medium booming is.

2. De meetbare doelstellingen. Heel suf, maar ik kom te vaak tegen dat de doelstellingen door de opdrachtgever niet SMART gedefinieerd zijn. Games zijn de meest traceerbare tools die er bestaan. Iedere pixel (en dus mogelijk minigame in een game) wordt gemeten. Hoewel commerciele doelstelling afhankelijk zijn van een internet connectie, en de doelstellingen over het algemeen op branding zitten, moet je hier creatief op wezen.

3. Beschouw Ingame advertising als Marktonderzoek, niet als Marketingbesteding. Duh… het web is veranderd sinds de eerste Pizza Hut in 1996 zich online geopend heeft.

4. Games zijn veranderd sinds onze Commodore 64. Niet alleen pubers, ook volwassenen zitten meer dan 20 uur verslaafd achter het apparaat. Hoezo experience marketing. Met andere woorden: speel zelf en ervaar de addict.

5. Ieder medium kent zijn eigen karakter. Een radiospotje zend je niet uit op tv. Wees creabea. Speel in op de karakteristieken van de game. Als je dat lukt, zijn je consumenten hooked!

6. Kent u deze nog Conficius: I hear and forget, I see and remember, I do and I understand… De interactive gamers laten de spelers vnl DOEN. Kortom, beraak je consument

7. Challenge en surprise. Daag de speler uit (laat ze een innovatief product bouwen waardoor ze een level verder gaan. Verzin iets, maar wees vooral vernieuwend. De tijden dat je alleen maar met je reclamebord langs het racespelletje adverteert is zo Game 1.0 (ehm, bestaat dat?)

8. Interactie. Eigenlijk hetzelfde als het vorige punt. Zorg niet dat je in beeld bent, maar dat je de dialoog/ het spel aangaat met de speler. Hetzelfde parallel kun je trekken met de bannerblindness op online gebied. een grote topbanner van een hypotheekverschaffer wordt ook niet gelezen op de homepage. Ga je echter verder op funda een huisje zoeken en je komt bij relevant zoekresultaat, dan vindt je daar hetzelfde linkje met de hypotheekverstrekker. En ik kan je garanderen dat de conversieratio met 600% groter is dan de enorme pixelverbrander op de homepage. Oftewel: WEES CONTEXTUEEL RELEVANT.

9. 360 graden communicatie. Juist in een game kun je meerdere touchpoints creeeren met je Karakter. Hij koopt misschien een Magazine, vertrekt per boot, drinkt een keer een drankje, waagt een gokje. In ieder geval, hij doet iets. Mooiere INGAME SLUIKRECLAME (mooi woord voor de dikke van dale dacht ik zo, naast swaffelen)….

10. Multiplayer environments. Hier gaat de Buzz marketing op. Zorg voor een enorme Word of Mouth reclame onder de online spelers. Spelers geven elkaar tips om een tshirt van een bepaald merk te dragen waarmee ze superpowers hebben. (voordeel is dat het shirt nooit gewassen hoeft te worden).

11. Ga niet minimaliseren. Maak de ingame wereld identiek met de offline wereld. Dit verhoogd de herkenning in de offline wereld en mogelijke aanschaf van producten.

12. Demografische allocatie bestaat niet. Games worden wereldwijd gespeeld. Landsgrenzen bestaan niet. Houd daar rekening mee.

Leesvoer:

Case Study Burger King
Historie van Ingame advertising
How to advertise in Second Life

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: