Gepost door: Guido Gihaux | 27 december 2009

Als ik een makelaar zou zijn….

Als ik een makelaar zou zijn, dan zou ik…..

– onwijs veel foto´s maken van de huizen die ik verkocht en deze op Flickr uploaden of mijn blog

– een flip camera kopen en leuke routes rondom het huis filmen

– een blog account starten

– buurtbewoners filmen en vragen wat ze oprecht van de buurt vinden

– lokale activiteiten opzoeken (van bakker tot fitnesswinkel) en deze toevoegen aan de dingen die rondom het huis te zien zijn.

– interessante dingen # hastaggen waarvan ik denk dat die leuk zijn voor het huis

– todo lijsten maken die ik niet moet vergeten als ik een huis koop

– lokale business stimuleren om aanbiedingen te doen die te maken hebben met de aanschaf van een woning

(zo zou ik een timmerman vragen om zijn tips te geven en een offer you cant refuse te doen)

– Aan de blog zou ik lokale nieuws rss feed, plannen van de gemeente, send to friend voor de foto´s toevoegen

– tweetups organiseren om (toekomstige) buurtbewoners met elkaar kennis te laten maken.

Ik zou vooral geen:

– commerciéle rommel sturen die generiek van aard is en eigenlijk niemand helpt

– aanbiedingen doen die niet gepersonaliseerd zijn

– lastig vallen met telefoontjes van dingen die je zou kunnen weten dat ik die al heb.

Wat zou jij doen?

Update:

30/12/2009:  gelukkig zijn er veel makelaars die iets met social media willen doen. Leuk, al jullie mailtjes en berichten. Daarom nog even wat verder zitten denken:

Ik zou verder:

– de buren hun verhaal laten vertellen (een beter beeld vd straat kun je niet krijgen)

– docenten van de scholen in de omgeving het woord laten doen. Veel gezinnen willen toch weten op wat voor school hun spruit in de buurt komt.

– lokale gebeurtenissen weergeven (lokale krant, evenementen, lokale bloggers)

– als er een park in de buurt is, aangeven waarom hij zo fantasties is. (video interview)

– wees niet te eager om te verkopen, wees oprecht (meningen van derden zorgen voor 25% betere conversie)

– krijg eerder je leads binnen

– Geef lezers de mogelijkheid om te stemmen of hun mening te geven op te koop staande huizen.

– makelaarsschap is lokaal georienteerd, dus hou het lokaal!

– plaats jezelf in de schoenen van de koper

Maar let op: makelaars worden ingeschakeld omdat:

– jullie er hard voor werken

– de voorkeur voor makelaar gegund wordt. Hiermee genereer je vertrouwen (hetgeen je dichter bij de deal brengt)

– je bent dichter bij de (lokale) mensen, met als gevolg dat je eerder business weet te vinden.

Voorbeelden:

– hier een voorbeeld van hoe je omgevingfotos op een Flickr kaart plaatst

– Kijk ook Living with the locals

– Gelukkig is er ook iemand met een stappenplan voor Social Media in Makelaarsland.

– Ander voorbeeld van Ian Watt.

– Een voorbeeld van een makelaar met Facebook account.

– Een ander prachtig voorbeeld van Miami Beach Real Estate.

– De Phoenix Real Estate Guy heeft onwijs veel fotos.

– Een aardige lifestyle variant is Bucking the Real Estate Trend.

Responses

  1. Hoi Guido,

    ik ben makelaar in Horeca bedrijven, dus exploitaties en gerelateerd vastgoed. Je tips zijn zeer goed en komen precies op tijd. Wij gaan in 2010 een start maken met meer foto’s, video en tips. YouTube, etc gaat hierbij gebruikt worden. Bedankt!

  2. Ik zou mijn huis promoten via http://woontje.nl

  3. […] Wat zou jij doen? via guidogihaux.wordpress.com […]

  4. Goed verhaal Guido, allemaal simpel en eenvoudig te realiseren. Meeste ook nog eens zonder echte kosten.
    Nu de makelaars nog…

  5. Goede tips!

  6. Ha Guido,
    Op zoek naar een huis?
    Aanvulling:
    Ik zou nog echte testimonials willen hebben over de makelaar. Want in mijn ervaring vetrouw ik geen makelaar (okay n=1).
    Beide makelaars (aan -en verkopend) hebben er namelijk belang bij zo snel mogelijk het huis te (ver)kopen en zo snel de commissie op te strijken (meest gebruikte business model).

  7. Mooi verhaal.. Denk je niet dat “makelaar 3.0” meer geschikt is voor het hogere segment.. Persoonlijk denk ik dat huizen in lagere prijsklasses vooral gekocht worden door mensen die echt in een speciale buurt willen wonen en dus een huis specifiek daar willen wonen, en dus volledig op de hoogte zijn van de zaken in de buurt?

  8. […] Dit artikel is geschreven door gastschrijver Guido Gihaux. […]


Geef een reactie

Categorieën

