Gepost door: Guido Gihaux | 8 februari 2010

de 5 stappen van social media

Social Media, vergeleken met een feestje/borrel.

stap 1: luisteren, luisteren.
luisteren; je loopt toch ook niet een feestje op en begint gelijk te toeteren over jezelf? Luister naar het onderwerp waarover gesproken wordt, zorg dat je inhoudelijk op de hoogte bent.

stap 2: zorg dat je op feestjes komt of uitgenodigd wordt.
Aanwezigheid is key; ben je niet lid van een community, sociale netwerk of heb je geen Twitter account. Tja, dan heb je ook geen fingerspitzen gefuhl hoe je met het medium omgaat en ken je de dresscode niet. Dan kun je inhoudelijk wel genoeg weten, maar ken je de taal niet en weet je niet hoe de tooling werkt. 

stap 3: gespreksstof hebben
Je mag nu wel weten wat je op een feestje kunt doen, maar moet wel wat om over mee te praten hebben. Of je nu zelf een onderwerp aandraagt of meepraat over een onderwerp. Content is key. Wees verfrissend, nieuw, biedt toegevoegde waarde.

stap 4: de vervolgdate
Leuk om over dingen te praten, maar soms wil je ook actie ondernemen. Als andere feestgangers positief over een product praten, wil je ook weten waar het te koop is, waar meer advies te verkrijgen is, of je wilt het doorvertellen. Kortom: call-to-action is gewenst.

stap 5: meten
Weten wat je hebt gekocht , wat het gesprek heeft opgeleverd. Business Metrics kennen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: