Gepost door: Guido Gihaux | 3 maart 2010

Urgentie van social media

“Yes, but we already have a social media strategy”

Wat is Social Media wordt mij veel gevraagd. Nee, dit gaat niet over de marketing mix waarmee we onze producten en diensten over de bühne brengen. Dit gaat over de manier WAAROP we het doen. Vertel je een verhaal over je merk, of biedt je jouw klanten de mogelijkheid om hun verhaal te vertellen?

Wat is social media
Tja, lastig uit te leggen. Maar in kernwoorden: sociale aspect = dialoog = communicatiesociaal = de klant bepaalt de toegevoegde waarde. Wij bepalen niet meer de producten, dat bepalen de consumenten we moeten luisteren naar wat ze zeggen, naar wat ze zeggen in de media, de middelen worden makkelijker toegankelijk, de middelen bieden ons de mogelijkheid om te luisteren, we kunnen nu al luisteren. (marktonderzoek doen, service bieden)

Social Media is meer dan alleen Twitter, Hyves of Facebook. Het is de dialoog die we met onze klanten aan moeten gaan, onze bedrijfsvoering is niet meer van bedrijf naar consument, maar van consument naar bedrijf. Het is een kwestie van gunnen, de klanten moeten ons onze diensten gunnen dus om onze producten te slijten of onze toegevoegde waarde te verkopen, moeten we luisteren naar de klanten. De huidige middelen maakt het eenvoudiger voor consumenten om hun mening te geven, berichten te plaatsen, samen te werken en makkelijker te klagen of vragen te stellen. Het plaatsen van je mening is een appeltje eitje. Maar als 1 iemand dat kan doen, denk dan eens aan de schaalgrootte in Nederland

Internet wordt sociaal, internet kent een sociaal component. Dus dat betekent dat we moeten laten zien wat onze toegevoegde waarde is. Net als vroeger, we moeten vertellen wat onze vier P’s zijn, onze vijf C’s. We moeten service bieden, we moeten de klant niet afzeiken, opschepen met een onecht antwoord.

Het internet maakt het mogelijk om ook vanuit de organisatie breder je diensten te vertellen. Niet alleen maar vanuit je corporate website, of vanuit persdienst of klantcommunicatie. Nee, iedereen is een accidental spokesman. Iedereen is de specialist op zijn vakgebied. We moeten dus vertrouwen hebben dat een 2e lijns helpdesk open op het net zijn diensten kan uitleggen, vragen kan beantwoorden en kan meedenken in termen van service verlenen. Het internet is niet meer voor Nerds zoals ik, maar van ons allemaal, internet is sociaal, interactief.

Internet stopt niet bij je eigen website, je campagnes, je onderzoeken, “it’s out there”, hoeveel informatie kunnen we niet inwinnen van wat er online gezegd, bekritiseerd, gevraagd, aangeboden, geupload wordt.


We hebben het over sociaal kapitaal dat we misschien op de bedrijfsbalans moeten plaatsen, ik noem het ook wel klantaandeel (ipv marktaandeel). Waarom? Klanten zijn gestopt met luisteren naar organisaties, maar luisteren naar elkaar, dat betekent dat we in gesprek moeten gaan met onze klanten, zorgen dat er over ons gesproken wordt. Immers, een klant neemt eerder iets aan van een vriend dan van een bedrijf dat betekent dat we allemaal de conversatie aan moeten gaan. Dat betekent dat we moeten zorgen dat we followers, fans en vrienden krijgen. Wat willen we uitlokken? Simpel, de vraag gesteld krijgen “wil jij mijn vriend op Facebook worden?”. Pas dan zijn we connected, pas dan hebben we verbonden klanten. Als we niet weten dat klanten het hebben over rijopleidingen en wij praten nog steeds over test en trainingscentrum, dan ontbreekt de match. Social media is de raison d’etre, We moeten onze waarden verkopen, geen producten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: