Gepost door: Guido Gihaux | 19 augustus 2010

Testen is luisteren naar je klant

Guido Gihaux

Een belangrijke trend die we niet mogen onderschatten is die van customer empowerment. Een dure term om aan te geven dat de klant steeds vaker het voor het zeggen heeft. Zo zie je veel meer bedrijven aan het co-creëren en wordt er wel degelijk iets gedaan met social media monitoring. Luisteren naar je klant is zo belangrijk. Wat mij intrigeerde was aan welke knoppen je kunt draaien wanneer je een website wilt optimaliseren, maar vooral: laten we de klant gelijk geven door te testen.

Waar je eind jaren ’90 nog als de deskundige werd gezien als je als een van de weinigen iets wist van HTML en van het basic programmeren, ben je nu één van de vele internetdeskundigen die ons land rijk is. Daarnaast zie je dat door het toenemende gebruiksgemak van het internet (denk aan het gebruik van verschillende devices) er veel meer consumenten-/gebruikers-experts zijn gekomen.

Iedereen heeft wel een mening over het web en heel veel mensen geven graag hun mening over bijvoorbeeld vormgeving, of teksten die op een (corporate) website staan. Hoe goed bedoeld ook, of het nu een marketeer of winkelmanager of CFO is, we trekken daarbij allemaal aan het kortste eind.

Eén van de elementen die consequent belangrijker wordt is het tweaken van je website. Zo was een redesign tot voor kort een tweejaarlijkse exercitie die iedere website moest ondergaan. In essentie gaat het vandaag de dag meer om het realignen dan het redesignen van de website. Daarmee bedoel ik te zeggen: “Het continue tweaken door wekelijkse releases van je website.” Rekening houdend met de omgeving, andere websites, de perceptie, functie en positie die jouw website inneemt in de beleving van de klant, afgezet tegen media-inzet en multichannel gedrag. Kortom, een aantal, al dan niet, beïnvloedbare complexe omgevingsfactoren. Dat maakt het ‘internetvak’ zo intrigerend en veelzijdig in mijn beleving.

Waar ik naartoe wil met dit artikel is de professionalisering in het website doorontwikkelen dankzij het testen. Hoe richt je een dergelijk proces in. Waar moet je aan denken, waarom zou je willen testen, maar belangrijker; wat zijn de doelen met het testen.

Zie mijn artikel verder op Frankwatching

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: