Gepost door: Guido Gihaux | 24 juni 2011

Designing for mobile

Het traditionele web krijgt meer verschijningsvormen (goed woord Iwan). Het vertaalt zich van de traditionele pc of laptop naar andere devices. 83% van de houders van mobiele telefoons gebruikt internet (browser/ apps/ what’s app etc) voor communicatie ipv het traditionele SMS. Daarom kun je een mobiele telefoon eigenlijk ook geen telefoon meer noemen. Het is een mobiel web apparaat.Terwijl tablets veel meer een consumptie mechanisme is geworden dat ondersteunend aan ander internet gebruik werkt. Denk aan second screening of als middel om even snel internet op te checken.

IPTV De tv krijgt een belangrijkere functie als het gaat om multitasken. Verschillende Samsungs worden al standaard uitgerust met een app store waardoor je naast je tv ook kunt skypen, twitteren, searchen of gerelateerde zoekopdrachten kunt doen. Maar is mobiel tv, iptv of digital tv wel een succes, of is het gedoemd te mislukken? Ontwerp daarom een experience. Leg alle contactmogelijkheden naast elkaar en bepaal hoe een gebruiker hiermee om gaat. De Customer Activity Cycle. Zie het taak  gestuurd emotion mapping voorbeeld van Lego hieronder.

Het ontwerpen tussen de verschillende schermen is key aan het worden. Door duidelijk te begrijpen wat de business doelstellingen zijn per device en hoe de gebruiker het betreffende verschijningsvorm gebruikt, zorgt ervoor dat je een herkenbare (branding) beleving moet creeren tussen de verschillende schermen. Onderstaande blueprint van adaptive path geeft een mooi grid om hier de juiste vragen over te stellen

Een mobiel toestel wordt van boven naar onder gelezen. In één oogopslag wil je zien wat er is veranderd (bv door oplichtende items), de belangrijkste verandering staat bovenaan. Het schakelen tussen schermen (switchen) is sinds een jaar ook op mobiel mogelijk. Zonder dat je data verliest. Ontwerp op directe herkenbaarheid en ga terug naar de basis.  Maak compromissen en heb heldere doelstellingen.

De touch interface is het nieuwe keyboard. Het gesture gestuurd ontwerpen vraagt om een totaal andere interactie. Je moet zien dat er iets gebeurt. Wat verandert er als je tikt, schuift, draait of twee vingers een beweging doet. Wat worden straks de conventies voor vingerbewegingen.

Context wordt vaak vergeten
Niets is zo belangrijk om te ontwerpen met de context in het achterhoofd. Hoe gaat iemand jouw app gebruiken, hoe leest hij je product of dienst vanaf een tablet. Heeft hij tijd (nope), staat hij in een drukke omgeving, is het typisch iets voor buiten gebruik. Wat is zijn perceptie, behoefte en gedrag. Kun je binnen “just-in-time” een pagina laden vlak voordat iemand de trein instapt.

Ontwerpen vanuit Experience
Zie het voorbeeld van Starbucks. Welke generieke journey is te bedenken en wordt gevolgd. Klik hier voor de originele grootte vd foto. Onderstaande pic is niet echt leesbaar. (@2bFank) tx

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: